تاثیر دوره کارورزی بر کسب مهارتهای مرتبط با آموزش در کلاسهای چند پایه برای دانشجو معلمان آموزش ابتدایی |
کد مقاله : 1033-CNF |
نویسندگان |
نوید ثنائی * رییس دانشگاه فرهنگیان استان |
چکیده مقاله |
در این مقاله به بررسی تاثیر دوره دو ساله کارورزی دانشگاه فرهنگیان برای کسب مهارتهای حرفهای معلمی مرتبط با آموزش در کلاسهای چند پایه به روش کتابخانهای و توصیفی استنادی میپردازیم. با توجه به کاهش زاد و ولد و افزایش مهاجرت از روستا به شهرها و حاشیه شهرها، در چند دهه گذشته در کشورمان، شاهد افزایش تشکیل کلاسهای چند پایه هستیم. در استان گلستان در مقطع ابتدایی 14346 دانشآموز در 839 کلاس چند پایه با تراکم میانگین 18 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 در حال تحصیل میباشند. شهرستانهای مراوه تپه، گنبدکاووس و کلاله دارای بیشترین کلاسهای چندپایه هستند. لذا لازم است علاوه بر کسب صلاحیتهای حرفهای معلمی، دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی، آشنایی و مهارت کافی برای روبرو شدن با نیازها و چالشهای موجود در کلاسهای چند پایه را مانند، مدیریت زمان تدریس، برنامه-ریزی بر اساس مهارتها و موضوعات مشترک، تلفیق موضوعات مختلف درسی و ... کسب کنند. یافتههای پژوهش که به روش کدگذاری روی اهداف تعیین شده برای سرفصل دروس کارورزی رشته آموزش ابتدایی و همچنین نیازها و چالشهای پیشروی معلمان درکلاسهای چند پایه که در پژوهشهای در این زمینه، بدست آمده است، نشان میدهد: تغییر در برنامه درسی دانشجو معلمان آموزش ابتدایی در راستای گنجاندن واحدهای درسی بیشتر مرتبط با کلاسهای چند پایه و همسو شدن دوره کارورزی با کسب مهارتهای حرفهای مرتبط با اینگونه کلاسها و همچنین استفاده از اساتید و معلمان راهنما که تجربه تدریس در این کلاسها را دارند، نه تنها یک تهدید برای کسب مهارت حرفهای دانشجو معلمان نیست، بلکه یک فرصت ایدهآل میباشد. |
کلیدواژه ها |
کلاسهای چند پایه، کارورزی، دانشجو معلم، مهارت حرفهای، آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |