مقایسه انگیزه پیشرفت و ادراک حل مسئله در بین دانش آموزان ابتدایی کلاس های چند پایه و عادی |
کد مقاله : 1069-CNF |
نویسندگان |
اطهره ذبیحی *1، معصومه قاسمی حسین آبادی2، سید مصطفی علوی زاده3 1سرپرست دانشگاه فرهنگیان پردیس امام(ره)گرگان 2گروه آموزش علوم تربیتی - دانشگاه پیام نور دامغان 3آموزگار آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف مقایسه دانش آموزان ابتدایی کلاسهای چندپایه و عادی از نظر انگیزه پیشرفت و ادراک حل مسئله انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ روش از نوع علی مقایسه ای و از جهت طرح تحقیق از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان کلاس های چندپایه و عادی مشغول به تحصیل مدارس شهر سبزوار در سال تحصیلی1400-99 بود. 400 دانش آموز دختر و پسر به شیوه نمونه گیری در دسترس که 200 نفر آن ها در کلاس های چندپایه و 200 نفر از آن ها در کلاس های عادی بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه های انگیزش پیشرفت علی و مک اینرنی و ادراک حل مسئله هپنر و پترسون بود. محاسبه ی پایایی با روش آلفای کرونباخ و روایی محتوایی آن توسط خبرگان و اهل فن مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تی گروههای مستقل) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان کلاس چندپایه و عادی، در انگیزه پیشرفت و ادراک حل مسئله و مولفه های آن تفاوت معنادار وجود دارد. بنابراین دانش آموزانی که در کلاس های عادی تحصیل می کنند، هم از لحاظ انگیزه پیشرفت و ابعاد آن و هم از لحاظ ادراک حل مسئله وضع بهتری نسبت به دانش آموزانی که در کلاس های چندپایه تحصیل می کنند، داشتند. |
کلیدواژه ها |
ادراک حل مسئله، انگیزه پیشرفت، کلاس چند پایه، کلاس عادی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |