مقایسه انگیزه پیشرفت و ادراک حل مسئله در بین دانش آموزان ابتدایی کلاس های چند پایه و عادی
کد مقاله : 1069-CNF
نویسندگان
اطهره ذبیحی *1، معصومه قاسمی حسین آبادی2، سید مصطفی علوی زاده3
1سرپرست دانشگاه فرهنگیان پردیس امام(ره)گرگان
2گروه آموزش علوم تربیتی - دانشگاه پیام نور دامغان
3آموزگار آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف مقایسه دانش آموزان ابتدایی کلاسهای چندپایه و عادی از نظر انگیزه پیشرفت و ادراک حل مسئله انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ روش از نوع علی مقایسه ای و از جهت طرح تحقیق از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان کلاس های چندپایه و عادی مشغول به تحصیل مدارس شهر سبزوار در سال تحصیلی1400-99 بود. 400 دانش آموز دختر و پسر به شیوه نمونه گیری در دسترس که 200 نفر آن ها در کلاس های چندپایه و 200 نفر از آن ها در کلاس های عادی بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه های انگیزش پیشرفت علی و مک اینرنی و ادراک حل مسئله هپنر و پترسون بود. محاسبه ی پایایی با روش آلفای کرونباخ و روایی محتوایی آن توسط خبرگان و اهل فن مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تی گروههای مستقل) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان کلاس چندپایه و عادی، در انگیزه پیشرفت و ادراک حل مسئله و مولفه های آن تفاوت معنادار وجود دارد. بنابراین دانش آموزانی که در کلاس های عادی تحصیل می کنند، هم از لحاظ انگیزه پیشرفت و ابعاد آن و هم از لحاظ ادراک حل مسئله وضع بهتری نسبت به دانش آموزانی که در کلاس های چندپایه تحصیل می کنند، داشتند.
کلیدواژه ها
ادراک حل مسئله، انگیزه پیشرفت، کلاس چند پایه، کلاس عادی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی