کلاس‌های چند پایه؛ فرصت‌ها و چالش‌ها
کد مقاله : 1099-CNF
نویسندگان
نیما خادمی *1، ابراهیم محمدجانی2، محمدجواد جهان3
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شیراز
2دانشجوی دکتری مطالعات برنامۀ درسی دانشگاه علامه طباطبائی
3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های کلاس‌های چندپایه و ارائۀ راهکارهایی جهت برطرف‌ کردن این چالش‌ها و افزایش اثربخشی تدریس در این کلاس‌ها، اجرا شده است. با توجّه به اینکه اثربخشی این کلاس‌ها منوط به توجّه و حمایت اطلاعاتی و علمی معلّمان این کلاس‌ها می‌باشد، لذا اهتمام به این مهم باید به عنوان بخش مهمی از وظیفۀ دست‌اندرکاران تلقی شود و فراهم ساختن اطلاعات علمی در راستای توسعۀ حرفه‌ای معلّمان کلاس‌های چندپایه، انجام پژوهش‌های کاربردی و جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، مزیت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای برطرف کردن چالش‌های موجود در این کلاس‌ها امری ضروری است. با توجّه به ویژگی‌ و ماهیت مطالعۀ حاضر، روش مورد استفاده، کیفی، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و متن‌کاوی می‌باشد؛ در همین راستا پژوهش ادبیات و سوابق موضوع تحقیق در این پژوهش با مراجعه به مقاله‌های علمی-پژوهشی و سایر مقاله‌ها، کتاب‌ها، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد از یک سو فرصت‌ها و مزایای این کلاس‌ها شامل مشارکت اجتماعی بیشتر، ایجاد رقابت سالم، دانش‌آموزمحوری، انعطاف‌پذیری، فردی‌شدن آموزش، به‌وجود آمدن جوی شبیه خانواده، تاثیر مثبت بر خودپنداره، برقراری ارتباط عاطفی، رشد مهارت‌های حل مسئله و ... و از دیگر سو چالش‌ها و محدودیت‌های پیش‌روی این کلاس‌ها شامل کمبود آموزش‌های ضمن خدمت، نبود کادر آموزش‌دیده، نبود کتاب ویژۀ این کلاس‌ها و حجم بالای محتوا نسبت به کلاس‌های تک‌پایه، دو زبانه بودن دانش‌آموزان، نبود امکانات و بودجه ویژۀ این مدارس و کلاس‌ها که عموماً در مناطق دورافتاده و روستایی هستند و ... می‌باشد.
کلیدواژه ها
کلاس چندپایه، دورۀ ابتدایی، فرصت‌ها، چالش‌ها
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی