کلاسهای چند پایه؛ فرصتها و چالشها |
کد مقاله : 1099-CNF |
نویسندگان |
نیما خادمی *1، ابراهیم محمدجانی2، محمدجواد جهان3 1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شیراز 2دانشجوی دکتری مطالعات برنامۀ درسی دانشگاه علامه طباطبائی 3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تهران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرصتها و چالشهای کلاسهای چندپایه و ارائۀ راهکارهایی جهت برطرف کردن این چالشها و افزایش اثربخشی تدریس در این کلاسها، اجرا شده است. با توجّه به اینکه اثربخشی این کلاسها منوط به توجّه و حمایت اطلاعاتی و علمی معلّمان این کلاسها میباشد، لذا اهتمام به این مهم باید به عنوان بخش مهمی از وظیفۀ دستاندرکاران تلقی شود و فراهم ساختن اطلاعات علمی در راستای توسعۀ حرفهای معلّمان کلاسهای چندپایه، انجام پژوهشهای کاربردی و جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، مزیتها، چالشها و راهکارهای برطرف کردن چالشهای موجود در این کلاسها امری ضروری است. با توجّه به ویژگی و ماهیت مطالعۀ حاضر، روش مورد استفاده، کیفی، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و متنکاوی میباشد؛ در همین راستا پژوهش ادبیات و سوابق موضوع تحقیق در این پژوهش با مراجعه به مقالههای علمی-پژوهشی و سایر مقالهها، کتابها، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد از یک سو فرصتها و مزایای این کلاسها شامل مشارکت اجتماعی بیشتر، ایجاد رقابت سالم، دانشآموزمحوری، انعطافپذیری، فردیشدن آموزش، بهوجود آمدن جوی شبیه خانواده، تاثیر مثبت بر خودپنداره، برقراری ارتباط عاطفی، رشد مهارتهای حل مسئله و ... و از دیگر سو چالشها و محدودیتهای پیشروی این کلاسها شامل کمبود آموزشهای ضمن خدمت، نبود کادر آموزشدیده، نبود کتاب ویژۀ این کلاسها و حجم بالای محتوا نسبت به کلاسهای تکپایه، دو زبانه بودن دانشآموزان، نبود امکانات و بودجه ویژۀ این مدارس و کلاسها که عموماً در مناطق دورافتاده و روستایی هستند و ... میباشد. |
کلیدواژه ها |
کلاس چندپایه، دورۀ ابتدایی، فرصتها، چالشها |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |