مقایسه میزان خودکارآمدی و مسئولیتپذیری در دانشآموزان چندپایه و تک پایه |
کد مقاله : 1145-CNF |
نویسندگان |
رقیه قره داغلی *1، عبدالجلال توماج2، شیرین پورقاز3 1علوم تربیتی(آموزش ابتدایی) دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام خمینی (ره)،گرگان 2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی/دانشگاه پیام نور گرگان/ گلستان/ایران 3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان خودکارآمدی و مسئولیت پذیری در دانش آموزان چندپایه و تک پایه است. روش پژوهش حاضر علی-مقایسهای از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان آق قلا به تعداد 19651 نفر میباشند. جهت انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد بدین صورت که دانشآموزان را به دو طبقه تک پایه و چندپایه تقسیم کردیم سپس از هر طبقه 100 نفر را به صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب میکنیم که در کل 200 دانشآموز عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای مسئولیتپذیری مرکلر و شیلد(2016) و خودکارآمدی آلبرتبندورا(1992) است که روایی پرسشنامهها در پژوهش حاضر توسط روانشناسان و اساتید هیات علمی دانشکدههای علومتربیتی و روانشناسی دانشگاهها مورد بررسی و تائید نهایی قرار گرفت. و پایایی آنها هم با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 71/0 و 74/0 بدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مسئولیتپذیری و خودکارآمدی دانشآموزان کلاسهای چندپایه و تکپایه تفاوت معناداری وجود دارد(01/0>P). به طوری که دانشآموزان کلاسهای تک پایه در مقایسه با دانشآموزان کلاسهای چندپایه نمرات بالاتری در مسئولیتپذیری کسب کردند و برعکس دانشآموزان کلاسهای چندپایه در مقایسه با دانشآموزان کلاسهای تکپایه نمرات بالاتری در خودکارآمدی کسب کردند. |
کلیدواژه ها |
خودکارآمدی، مسئولیتپذیری، دانشآموزان، چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |