چالشها و فرصتهای آموزش تلفیقی در کلاسهای چندپایه در دانشآموزان مقطع ابتدایی |
کد مقاله : 1162-CNF |
نویسندگان |
سمیرا حسن زاده * دانشگاه |
چکیده مقاله |
آموزش و پرورش یک حق عمومی است. و آحاد جامعه حتی کودکان نواحی روستایی دورافتاده با حداقل جمعیت باید از آموزش با کیفیت بهرهمند شوند. کلاسهای چندپایه به عنوان راهکار ایجاد فرصت برابر یادگیری، از اهمیت بسزایی برخوردارند. با توجه به مشکلات عدیدهای که در این نوع کلاسها وجود دارد معلم می تواند از تدریس تلفیقی استفاده کند. تلفیق برنامههای درسی به معنای ارتباط دادن و درهم آمیختن محتوای برنامه درسی به منظور انسجام تجربیات یادگیری دانشآموزان است. پژوهش حاضر با هدف چالشها و فرصتهای آموزش تلفیقی در کلاسهای چندپایه دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، کیفیاز نوع تحلیل محتوی که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش دادهها، استفاده ازنظام مقولهبندی قیاسی،اصلاح نظام مقولهبندی ویک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس دادهها و ارائه گزارش از دادههای کیفی بوده است. حوزه پژوهش در این مطالعه، شامل کلیه کتب، منابع و مکتوبات چاپی و دیجیتالی در دسترس و مقالات پیرامون چالشها و فرصتهای آموزش تلفیقی در کلاسهای چندپایه دانشآموزان مقطع ابتدایی میباشد. برای استخراج پارگرافهای مرتبط، از شیوه فیشبرداری از کتب ومنابع استفاده گردیده است. روش تجزیه وتحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بوده که طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد.نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از روش تدریس تلفیقی در کلاسهای چندپایه دانشآموزان مقطع ابتدایی موجبات یکپارچگی محتوا در آموزش، موقعیت واقعی در جامعه، مشارکت و همیاری، همدلی وهمراهی،کسب مهارت،یادگیری عمیق،طرحواره ذهنی مثبت را در دانشآموزان فراهم میکند.لذا استفاده از روش تدریس تلفیقی درکلاسهای چندپایه در دانشآموزان مقطع ابتدایی جهت نائلشدن به نتایج فوق الذکر پیشنهاد میگردد. |
کلیدواژه ها |
چندپایه، دانشآموزان، مقطع ابتدایی، آموزش تلفیقی، چالشها و فرصتها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |