بررسی و مقایسه مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان کلاس های چندپایه و تک‌پایه در مدارس ابتدایی
کد مقاله : 1000-CNF
نویسندگان
مهسا موسوی *1، مصطفی بابائی2
1دانشجو دانشگاه فرهنگیان هاشمی نژاد مشهد
2اداره آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف تحقیق حاضر مقایسه دانش آموزان کلاس‌های چندپایه و تک‌پایه از نظر مهارت‌های اجتماعی بود. تحقیق به شیوه توصیفی (پیمایشی) انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی کلاس‌های چندپایه و تک‌پایه آموزش‌وپرورش شهر نیشابور و منطقه ی سرولایت در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 4225 نفر بودند. حجم نمونه مطابق جدول مورگان تعداد 279 نفر (228 نفر دانش‌آموز از کلاس‌های عادی و 51 نفر دانش‌آموز از کلاس‌های چندپایه) برآورد گردید و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته مهارت‌های اجتماعی مرکب از 11 مؤلفه و 46 گویه استفاده‌ شده است. داده‌های گردآوری‌شده با کمک شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و ...) و آزمون t دوگروهی مستقل تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین سطح مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان تک‌پایه و چندپایه تفاوت معنادار وجود دارد ولی این تفاوت به نفع دانش آموزان کلاس‌های چندپایه است.
کلیدواژه ها
مهارت اجتماعی، کلاس چندپایه، کلاس تک‌پایه
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر