شناسایی مزایا و محدودیت های کلاس های چندپایه در دوره ی ابتدایی |
کد مقاله : 1014-CNF |
نویسندگان |
رخساره سادات امیرلطیفی * دانشجوی رشته علوم تربیتی(آموزش ابتدایی) دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام خمینی(ره) گرگان، ایران |
چکیده مقاله |
کلاس چندپایه، کلاسی است که در آن چندپایه تحصیلی در مقطع ابتدایی به طور همزمان در یک کلاس تشکیل می شوند و تنها یک معلم، آن ها را آموزش می دهد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مزایا و محدودیت های کلاس های چندپایه در دوره ی ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوی، که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش داده ها، استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله بندی و یک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس داده ها و ارائه گزارش از داده های کیفی بوده است. حوزه پژوهش دراین مطالعه، شامل کلیه کتب، منابع و مکتوبات چاپی و دیجیتالی در دسترس، پیرامون شناسایی مزایا و محدودیت های کلاس های چندپایه در دوره ی ابتدایی می باشد. برای استخراج پارگراف های مرتبط، ازشیوه فیش برداری ازکتب و منابع استفاده گردیده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بوده که طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری وگزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری فعال، رشد اجتماعی و تعمیق یادگیری از جمله مزایای کلاس های چندپایه و کمبود وقت، کمبود فضا و امکانات، مشکل در مدیریت، افت کیفیت آموزش، عدم تناسب سن و جنس، کم تجربگی و عدم آمادگی معلم، کاهش توجه به تفاوت های فردی و نارضایتی شغلی از جمله محدودیت های کلاس چندپایه در دوره ی ابتدایی است، لذا میتوان در جهت توسعه ی مزایا و زدودن محدودیت های کلاس های چندپایه سرمایه گذاری کرد. |
کلیدواژه ها |
کلاس چندپایه، مزایا، محدودیت ها، دوره ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |