شناسایی مزایا و محدودیت های کلاس های چندپایه در دوره ی ابتدایی
کد مقاله : 1014-CNF
نویسندگان
رخساره سادات امیرلطیفی *
دانشجوی رشته علوم تربیتی(آموزش ابتدایی) دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام خمینی(ره) گرگان، ایران
چکیده مقاله
کلاس چندپایه، کلاسی است که در آن چندپایه تحصیلی در مقطع ابتدایی به طور همزمان در یک کلاس تشکیل می شوند و تنها یک معلم، آن ها را آموزش می دهد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مزایا و محدودیت های کلاس های چندپایه در دوره ی ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوی، که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش داده ها، استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله بندی و یک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس داده ها و ارائه گزارش از داده های کیفی بوده است. حوزه پژوهش دراین مطالعه، شامل کلیه کتب، منابع و مکتوبات چاپی و دیجیتالی در دسترس، پیرامون شناسایی مزایا و محدودیت های کلاس های چندپایه در دوره ی ابتدایی می باشد. برای استخراج پارگراف های مرتبط، ازشیوه فیش برداری ازکتب و منابع استفاده گردیده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بوده که طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری وگزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری فعال، رشد اجتماعی و تعمیق یادگیری از جمله مزایای کلاس های چندپایه و کمبود وقت، کمبود فضا و امکانات، مشکل در مدیریت، افت کیفیت آموزش، عدم تناسب سن و جنس، کم تجربگی و عدم آمادگی معلم، کاهش توجه به تفاوت های فردی و نارضایتی شغلی از جمله محدودیت های کلاس چندپایه در دوره ی ابتدایی است، لذا میتوان در جهت توسعه ی مزایا و زدودن محدودیت های کلاس های چندپایه سرمایه گذاری کرد.
کلیدواژه ها
کلاس چندپایه، مزایا، محدودیت ها، دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر