شناسایی راهبردهای تدریس در کلاس های چندپایه ی دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1015-CNF |
نویسندگان |
رخساره سادات امیرلطیفی * دانشجوی رشته علوم تربیتی(آموزش ابتدایی) دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام خمینی(ره) گرگان، ایران |
چکیده مقاله |
کلاس چندپایه، کلاسی است که در آن چندپایه تحصیلی در مقطع ابتدایی به طور همزمان در یک کلاس تشکیل شده و تنها یک معلم، آن ها را آموزش می دهد بنابراین باید از راهبردهای تدریس خاصی جهت تسهیل مدیریت و آموزش بهره برد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شناسایی راهبردهای تدریس در کلاس های چندپایه در دوره ی ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوی، که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش داده ها، استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله بندی و یک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس داده ها و ارائه گزارش از داده های کیفی بوده است. حوزه پژوهش دراین مطالعه، شامل کلیه کتب، منابع و مکتوبات چاپی و دیجیتالی در دسترس، پیرامون شناسایی راهبردهای تدریس درکلاس های چندپایه ی دوره ابتدایی می باشد. برای استخراج پارگراف های مرتبط، ازشیوه فیش برداری از کتب و منابع استفاده گردیده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بوده که طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری وگزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که روش های تدریس سنتی یا سخنرانی، حل مسئله، مشارکتی، بحث گروهی، کلاس محوری، اهداف مشترک محوری، پرسش و پاسخ، تلفیقی و تدریس مشابه با کلاس های تک پایه از جمله راهبردهای تدریس در کلاس های چندپایه در دوره ی ابتدایی است، لذا می توان جهت تسهیل آموزش و ارتقای یادگیری در کلاس های چندپایه، خلاقیت را با روش های تدریس بیان شده آمیخت. |
کلیدواژه ها |
کلاس چندپایه، روش تدریس، دوره ابتدایی، راهبرد تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |