آسیب شناسی تدریس در کلاسهای چند پایه و شناسایی راهبردها و روشهای تدریس نوین با تاکید برکلاسهای چند پایه |
کد مقاله : 1032-CNF |
نویسندگان |
محسن آزادبخش *1، بهجت تربتی نژاد2، سیده آیه هاشمی3 1دبیر آموزش و پرورش 2مدرس دانشگاه فرهنگیان گلستان 3آموزگار مقطع تحصیلی ابتدایی |
چکیده مقاله |
وجود و تداوم کلاس های چند پایه با توجه به روند های جمعیتی روستاها اجتناب ناپذیر مینماید و بخش قابل توجهی از آموزش ابتدایی به کلاسهای چند پایه اختصاص دارد .این کلاسها ویزگیها و شرایطی متفاوت از کلاسهای تک پایه داشته و با مشکلات و موانع آموزشی خاص خود روبرو هستند . این پژوهش با روش مطالعه کتابخانه ای ، اسنادی به بررسی شرایط ، مشکلات و موانع آموزشی خاص کلاسهای چند پایه شامل عوامل مربوط به عدم ثبات در تخصیص معلم ، کمبود وقت ، پیچیدگی کلاسهای چند پایه ، کمبود امکانات و تجهیزات ، اشتغال کودکان ، وجود پدیده دوزبانگی و.....پرداخته و در ادامه با عنایت به موانع شناسایی شده ، شیوه های نوین تدریس در کلاسهای چند پایه را که میتوانند در شرایط توصیف شده نسبت به روشهاس سنتی اثربخش واقع گردند تشریح نموده است ، رویکردهای ترکیبی و تلفیقی مناسب با شرایط کلاسهای چند پایه شامل روشهای تدریس مشارکتی یا همیاری ، راهبردهای یادگیری خود راهبر ، روش تلفیقی و روش های اموزش انفرادی شناسایی و به مزایای بکارگیری آنها و امکان استفاده از این روشها بصورت ترکیبی متناسب با اقتضا کلاس پرداخته شده است. |
کلیدواژه ها |
کلاسهای چند پایه ، موانع و مشکلات آموزشی ، روشهای تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |