تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی از منظر توجه به فعالیتهای عملی و بدنی در روند کلاس های چندپایه |
کد مقاله : 1036-CNF |
نویسندگان |
رقیه قره داغلی *1، احسان علیاری سوئینی2 1علوم تربیتی(آموزش ابتدایی) دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام خمینی (ره)،گرگان 2علوم ورزشی، رشته تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گنبد کاووس |
چکیده مقاله |
حرکت، امری غریزی است و برای رشد کودک نقش محوری دارد و در زمینه های مختلف رشد شناختی، رشد عاطفی و نیز رشد حرکتی حیاتی است. آموزش و پرورش برای دست یابی به این مهم، به استفاده از ابزارهای متنوع ، به ویژه محتوای تدوین شده و ارائه ی آموزش به صورت فعالیت-های علمی یادگیرندگان از طریق طراحی فعالیت های عملی تحقیقی متنوع و متعدد در کتابهای درسی خود به ویژه کتابهای علوم تجربی می پردازد هدف از پژوهش حاضر بررسی محتوای کتب علوم تجربی از منظر میزان توجه به طراحی دروسی که در آنها از فعالیت های بدنی و عملی استفاده شده است براساس ارتباط طولی دروس برای کلاس های چندپایه میباشد مطالعه ی حاضر توصیفی و با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع جهت دار انجام گرفته است. جامعه آماری ، محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی سال تحصیلی 1399-1398 است. نمونه آماری پژوهش به صورت هدفمند از نوع موارد مطلوب کتب علوم تجربی بوده است. نتیجه: در راستای تدوین دروس و طراحی فعالیت ها به فعالیت های بدنی و عملی و یادگیری حرکتی توجه فروانی نموده است همچنین ارتباط طولی مناسبی بین دروس در کتب ابتدایی برقرار می باشد.اما دستیابی به این هدف در زمره روش های تدریسی است که معلم اتخاذ می نماید. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتب دوره ابتدایی، فعالیت عملی، فعالیت بدنی، چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |