راهبرد های تدریس فعال در کلاس های چند پایه
کد مقاله : 1043-CNF
نویسندگان
فائزه شکوری *، زهرا اکاتی
پردیس امام سجاد بیرجند
چکیده مقاله
وجود کلاسهای چندپایه به عللی از قبیل شرایط سخت محیطی، کمبود جمعیت دانش آموزی، کمبود نیروی انسانی و.. مسئله ای اجتناب ناپذیر است.بنا به گزارش ایسنا در نظام آموزش و پرورش ایران 44 هزار کلاس چند پایه داریم که تنها یک معلم مسئولیت تدریس این کلاس ها را برعهده دارد. این در شرایطی است که می دانیم آموزش در این کلاس ها نیازمند آموزش خاص برای معلم وروش های مخصوص تدریس برای دانش آموزان است . در سیستم آموزشی ما یکی از محروم ترین دانش آموزان در امرآموزش همین دانش آموزان کلاس های چند پایه هستند که به دلایل زیادی به عدالت آموزشی نزدیک نمی شوند.مسئله اساسی در تحقیق حاضر بررسی چگونگی روش های نوین تدریس در این کلاس ها است تا بتوانیم در حد امکان این بی عدالتی را به حداقل برسانیم و محدودیت ها را به فرصت تبدیل کنیم. این مقاله با استناد به منابع کتابخانه ای گردآوری شده و سعی بر آن دارد تا ضمن معرفی روش های تدریس موثر در کلاس های چندپایه و بیان محاسن و معایب این روش ها، معلمان را در انتخاب بهترین روش تدریس راهنمایی کند. در این تحقیق ما با استفاده از بیان انواع روش های تدریس به بهترین آنها توجه داشتیم که در آموزش های جهانی نیز به آن توجه می شود. یافته های این مقاله بر این نکته تاکید دارد که آموزش فعال در کلاس ها باعث محاسن فراوانی است که باعث می شود تمام دانش آموزان را در جریان یادگیری درگیر کند تا خودشان بتوانند به یادگیری برسند.
کلیدواژه ها
کلاس چندپایه، تدریس چندپایه، آموزش، روش تدریس
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر