ارائه راهبردهای نوین تدریس در کلاس‌های چندپایه
کد مقاله : 1045-CNF
نویسندگان
سیده فائزه خاضع *1، فهیمه احمدی‌زاده2، رضا عابدی تراب2
1دانشگاه فرهنگیان، یاسوج، ایران
2دانشگاه فرهنگیان یاسوج، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارائه روش‌‌های نوین تدریس در کلاس‌های چند‌پایه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع اسنادی است. در این پژوهش، جامعه، شامل کلیه منابعی‌ است که در زمینه راهبردهای نوین تدریس در کلاس‌های چند‌پایه وجود دارد. نمونه آماری، اسنادی است که پژوهشگران آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند. روش گردآوری اطلاعات، به‌صورت کتابخانه‌ای با استفاده از فیش‌برداری بوده است که محققان سعی نموده‌اند اطلاعات مورد نیاز را از طریق ابزار فیش‌برداری و با مطالعه کتب، مقالات و تحقیقات افراد دیگر در این حوزه، جمع آوری، دسته‌بندی و تحلیل کنند. یافته‌‌های پژوهش بیانگر آن است که برای افزایش فرایند یاددهی- یادگیری در کلاس‌های چند‌پایه و افزایش مشارکت فعال دانش‌آموزان در فرایند می‌‌توان از راهبردهای: روش تدریس مبتنی بر یاد یارها، مبتنی بر خلاقیت، مباحثه‌ای، بارش فکری، تفحص گروهی، حل مسئله، همراه با بازی و سکوسازی استفاده نمود. همچنین با تاکید بر اصول آموزش و یادگیری و مجهز بودن معلم به مهارت‌‌های تدریس، می‌توان فرایند تدریس و یاددهی_یادگیری را در کلاس‌های چند پایه بهبود بخشید.
کلیدواژه ها
راهبردهای نوین، کلاس‌های چند‌پایه، مهارت‌های تدریس
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی