بررسی مشکلات اجرای برنامه درسی در کلاس های چند پایه منطقه زرین آباد در استان ایلام |
کد مقاله : 1047-CNF |
نویسندگان |
شباهنگ بیگی *1، شباهنگ بیگی2 1آموزش و پرورش منطقه زرین آباد 2آموزش و پرورش پهله زرین آباد |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی مشکلات اجرای برنامه درسی در کلاس های چندپایه منطقه زرین آباد در سال تحصیلی 99-1400 بود .روش پژوهش حاضر آمیخته اکتشافی شامل مصاحبه کیفی و پیمایش بود. در بخش کیفی پژوهش ،مصاحبه های باز پاسخ شامل 18 سؤال در دو بخش با 7 نفر از کارشناسان و 12 نفر از معلمان باسابقه در کلاس های چندپایه انجام گرفت. روایی سؤالات مصاحبه توسط کارشناسان و پایایی آن با استفاده از نرخ توافق حاصل شد. همچنین برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. در بخش کمی به علت محدود بودن حجم جامعه ،10 نفر از معلمان کلاس های چندپایه به روش سرشماری جهت پاسخ دهی به پرسشنامه محقق ساخته انتخاب شدند..دسته بندی مشکلات اجرای برنامه درسی کلاس های چندپایه که به دو دسته (مشکلات آموزشی و غیر آموزشی) تقسیم شده اند عبارت اند از: کمبود وقت، کمبود امکانات، تجهیزات و وسایل آموزشی، شلوغی دانش آموزان، سرانه مالی پایین، فضای آموزشی نامناسب و کوچک ،رفت وآمد روزانه معلمان و عدم بیتوته ،سواد پایین اولیا، مختلط بودن، ناهمگنی سنی، کمبود اطلاعات و تجارب معلمان، ضعف دانش و اطلاعات دانش آموزان ،دوزبانه بودن، عدم وجود وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب هست. در پایان نیز بر اساس یافته های پژوهش پیشنهادهایی ارائه گردیده است. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، کلاس های چند پایه، مشکلات اجرای برنامه درسی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |