طراحی الگوی بسته آموزشی خودآموز کلاس‌های چندپایه در دوره دوم ابتدایی
کد مقاله : 1060-CNF
نویسندگان
معصومه فرهوش *1، سارا ابراهیمی2
1سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
2هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش طراحی الگوی بسته آموزشی خودآموز کلاس‌های چندپایه در دوره دوم ابتدایی و بررسی اعتبار درونی آن بود. روش پژوهش، آمیخته از نوع طرح اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد و جامعه پژوهش، کلیه معلمان، راهبران آموزشی، اسناد و منابع نظری بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 15 نفر و منابع مرتبط به عنوان نمونه انتخاب شدند. حجم نمونه نیز بر اساس اصل اشباع نظری تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها؛ مرور مبانی نظری، مشاهده و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. در بخش کمی از روش پیمایشی برای اعتباریابی درونی استفاده گردید. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان و راهبران آموزشی بود که 15 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها؛ پرسشنامه محقق‌ساخته بود. یافته‌های بخش کیفی هشت مؤلفه اصلی؛ موضوع آموزشی، اهداف آموزشی، انتظارات عملکردی، پیش‌نیازهای یادگیری، بازتألیف محتوا، انتخاب مواد آموزشی، ارزشیابی و بازخورد را نشان داد. یافته‌های اعتباریابی درونی با استفاده از آزمون تی تک‌نمونه‌ بیانگر آن بود که میانگین به‌دست آمده کل گویه‌ها بالاتر از میانگین فرضی 3 است و این تفاوت میانگین در سطح (01/0p≤) معنادار می‌باشد. بنابراین، الگوی حاضر از اعتبار درونی برخوردار و قابل اجرا در کلاس‌های چندپایه است.
کلیدواژه ها
کلاس چندپایه، طراحی الگو، بسته آموزشی خودآموز
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی