راهبرد مدیریتی کلاس های چند پایه بر مبنای رویکرد سیستم استنتاج فازی
کد مقاله : 1070-CNF
نویسندگان
جواد منصوری فر *
علوم تربیتی- دانشکده انسانی- دانشگاه فرهنگیان- گنبد کاووس-ایران
چکیده مقاله
در این پژوهش الگویی طراحی شده است تا به کمک آن بتوان چالش های روش تدریس و مدیریت کلاس های چند پایه را ارزیابی کرد. با مطالعه ادبیات نظری عوامل موثر بر کاهش چالش ها شناسایی و با کمک سیستم استنتاج فازی، مدل پیشنهادی طراحی شده است. بدین منظور ابتدا پارامترهای موثر بر این عوامل شناسایی شده و سپس بصورت ساختار چند سطحی دسته بندی می شوند. از آنجایی که نمی توان تابع هدف مسئله را بصورت ریاضی فرمول بندی نمود، بنابراین از سیستم استنتاج فازی از نوع ممدانی بهره گرفته شده است تا بتوان سیستم چند سطحی جهت ارزیابی نحوه تاثیر این عوامل طراحی نمود. در این راستا ابتدا ورودی‌های سیستم (شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیریت کلاس های چندپایه) استخراج شدند. سپس قواعد اگر-آنگاه تعیین می شود. خروجی سیستم نیز در راستای شناسایی مهمترین عامل در عملکرد مدیریت کلاس ها تعریف گردید. مدل پیشنهادی بر روی مدارس چند پایه شهرستان مینودشت پیاده سازی شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار متلب نسخه 2019 استفاده شده است. نتایج شبیه سازی اثربخشی و صحت عملکرد سیستم استنتاج فازی را به جهت تطابق با واقعیت نشان می دهد. نتایج حاکی از آن است که در سطح اول، عاامل مدیریتی بیشترین اهمیت و تاثیر را دارد و از بین زیرشاخه های آن، مسئولیت پذیری بیشترین تاثیر بر خروجی سیستم را دارد. الگوی طراحی شده، با ارائه یک ارزیابی جامع از سیستم مدیریتی، می‌تواند به سازمان‌ آموزش و پرورش در جهت اتخاذ تصمیمات مناسب یاری رساند.
کلیدواژه ها
کلاس های چندپایه، مدیریت، مسئولیت پذیری، استنتاج فازی ممدانی، سیستم چند سطحی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط