افزایش روحیه مشارکت پذیری و ارتقای سطح آموزشی و پرورشی در دانش آموزان کلاس شش پایه دبستان یاسر روستای کرمون |
کد مقاله : 1078-CNF |
نویسندگان |
عباس همرنگ *1، محمد اسماعیل شمالی2، راشین شهسوار3 1راهبر آموزشی و تربیتی 2معاون آموزش ابتدایی 3مدیر دبیرستان علامه طباطبایی |
چکیده مقاله |
هدف از انجام پژوهش حاضر افزایش روحیه مشارکت پذیری و ارتقای سطح آموزشی و پرورشی در دانش آموزان کلاس شش پایه دبستان یاسر روستای کرمون بوده است .نتایج بررسی ها نشان داد مشکل افت تحصیلی شدید دانش آموزان و بی نظمی در سطح مدرسه، فقدان مدیریت منسجم و کارآمد و آگاه به روش و شیوه آموزش در کلاس شش پایه بوده است از سوی دیگر محرومیت بسیار بالای روستای کرمون ، نبود امکانات ، سطح پایین سواد اولیای دانش آموزان،فضای آموزشی قدیمی در شرف تخریب از دیگر موانع و مشکلات پیش رو بوده است.برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان و حساس سازی آنها،برگزاری منظم و پرمحتوا نمودن مراسم آغازین ، دادن مسئولیت به دانش آموزان و عدم دخالت مستقیم در امور آنها ، استفاده از بازدیدها و گردش علمی ، فرهنگی ، تفریحی جهت برقراری ارتباط موثر، دعوت ازافراد شاخص مذهبی ،علمی و با نفوذ محلی جهت سخنرانی در مدرسه و ترغیب دانش آموزان و پیگیری امور مدرسه، تغییر شیوه و روش تدریس متناسب با وضعیت کلاس و دانش آموزان ازجمله راه حل های ارائه شده بود .اجرای این راه حل ها علاوه بر اینکه توانست کیفیت و اثربخشی فرآیند آموزش و پرورش مدرسه را ارتقا بخشد،سبب ارتباط موثر اولیا، افراد با نفوذ محلی،دانش آموزان،تسهیل فرآیند انجام امور در مدرسه، افزایش بازده کاری و گسترش فرهنگ مشارکت در سطح مدرسه و محل گردید از این رو خداوند منان را شکرگزارم که توانستم با رفع مشکلات موجود و تعدیل آنها گامی هرچند ناچیز در امر تعلیم و تربیت کشور بردارم. |
کلیدواژه ها |
مشارکت پذیری،کلاس شش پایه،مدیریت،اثربخشی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |