بررسی اثربخشی برنامه آموزش آگاهی واجی بر سطح خواندن و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوزبانه مدارس چندپایه دوره ابتدایی شهرستان گنبدکاووس
کد مقاله : 1079-CNF
نویسندگان
محمد حسن رئوفی *
اداره آموزش و پرورش شهرستان گنبد کاووس -مدیر آموزگار مدارس عشایری و چند پایه -مدرس کشوری کلاس های چندپایه . مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش آگاهی واجی بر سطح خواندن و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوزبانه مدارس چندپایه دوره ابتدایی شهرستان گنبدکاووس انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دو زبانه مدارس چندپایه دوره ابتدایی شهرستان گنبدکاووس که برابر استعلام انجام شده از اداره آموزش و پرورش شهرستان گنبد کاووس تعداد آن ها 2795 نفر بودند؛را در برگرفت. روش نمونه‌گیری در دسترس و حجم نمونه 30 نفر (15 نفر گواه و 15 نفر آزمایش) بود. ابزار پژوهش آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) کرمی نوری و مرادی(1384) و فهرست بررسی ارزیابی مهارت های اجتماعی کودکان ماتسون(1983) بود. تجزیه تحلیل داده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که برنامه آموزش آگاهی واجی بر سطح خواندن و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان دوزبانه مدارس چندپایه تاثیر دارد. بنابراین آموزش آگاهی واجی سبب بالا رفتن سطح خواندن و مهارت های اجتماعی می شود و فرد می تواند به آگاهی در مورد ساختار صوتی و واجی زبان گفتار، دست یابد که این امر، به نوبهی خود، بهبود سطح خواندن و مهارت های اجتماعی را در پی دارد.
کلیدواژه ها
آگاهی واجی، سطح خواندن، مهارت های اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی