تاثیر دوزبانه بودن در فرایند یاددهی و یادگیری دانش آموزان کلاس های چند پایه |
کد مقاله : 1082-CNF |
نویسندگان |
محمد حسن رئوفی * اداره آموزش و پرورش شهرستان گنبد کاووس -مدیر آموزگار مدارس عشایری و چند پایه -مدرس کشوری کلاس های چندپایه . مدرس دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین و معتبر ترین شریان در فرایند یاددهی یادگیری باید به تمامی جنبه های محیطی، فیزیکی - و روحی فراگیران در امر تعلیم و تربیت توجه داشته باشد، چراکه آموزش و پرورش صحیح در گرو توجه همه جانبه به نیاز فراگیران است. در این میان، یکی از عواملی که نقش غیر قابل انکاری در تعلیم و تربیت فراگیران (بخصوص در دوره ی ابتدایی) ایفا می کند، امر دوزبانگی و تفاوت گفتاری در میان کودکان، هنگام ورود به ساختار رسمی آموزش است.در جهان کنونی پدیده دوزبانگی امری عادی است و یافتن کشوری که در بین گویشگران آن حداقل دو زبان وجود نداشته باشد تقریبا امری محال به نظر می رسد. که این موضوع در سرزمین پهناور ایران به علت وجود اقوام مختلف به فراوانی مشاهده می گردد. دوزبانگی پدیده ای است جهانی که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد و عبارت از حالتی است که فرد به زبان دیگری غیر از زبان مادری خود آموزش می بیند. همچنین این موضوع زمانی که دانش آموزان تحت آموزش چند پایه هستند بیشتر نمود پیدا می کند .پژوهش حاضر که به صورت مروری و کتابخانه ای نگارش شده است، سعی بر آن دارد که تاثیر دوزبانگی در فرایند یاددهی ویادگیری دانش آموزان چند پایه را بررسی نماید. |
کلیدواژه ها |
آموزش و پرورش ابتدایی، دوزبانگی، مناطق دوزبانه، فرایند یاددهی و یادگیری ، چند پایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |