بررسی روش های موثر مدیریت کلاس های چندپایه در مدارس ابتدایی |
کد مقاله : 1088-CNF |
نویسندگان |
فاطمه لطفیان مقدم1، اطهره ذبیحی *2 1علوم تربیتی، علوم انسانی، پیام نور، دامغان، ایران/دانشگاه پیام نور دامغان ایران 2دانشجوی دکترا و سرپرست دانشگاه فرهنگیان/پردیس امام(ره)/گرگان/ایران |
چکیده مقاله |
کلاس های درس محیط های اجتماعی قراردادی هستند که عناصر تشکیل دهنده آن به طور کامل ویژه و بی همتا هستند یعنی دانش آموزان، معلمان و شرایط یادگیری در یک لحظه از زمان هرگز شبیه به هم نخواهد بود. از این رو در نظام آموزشی کشور ما، وجود کلاس های چند پایه واقعیتی اجتناب ناپذیر است؛ لذا پرداختن به مبحث مدیریت کلاس در کلاس های چندپایه از اهمیت بالایی برخوردار است.هدف از این مقاله بررسی نقش روش های موثر مدیریت کلاس های چندپایه و تاثیر آن بر آموزش و یادگیری است. این پژوهش با روش کتابخانه ای انجام گرفته است و به ضرورت کلاس های چندپایه، پیچیدگی های موجود در کلاس چندپایه، عوامل موثر بر مدیریت کلاس های چندپایه، توانمندی مهم معلم در کلاس چندپایه و راه حل های مدیریت اثربخش در کلاس های چندپایه پرداخته است. براساس نتایج بدست آمده، استفاده از فنون و روش های مدیریت در کلاس های چندپایه باعث افزایش کارایی و جلوگیری از هرج و مرج در کلاس های چندپایه می شود. و در پایان پیشنهاد هایی برای افزایش کارایی و اثربخشی مدیریت در کلاس های چندپایه ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
چندپایه، مدیریت، دانش آموز، جمعیت |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |