سامان دهی زمان آموزش در کلاسهای چندپایه با تأکید بر اسناد بالادستی |
کد مقاله : 1098-CNF |
نویسندگان |
اکبر ابراهیمی اورنگ *1، مهدی ابراهیمی اورنگ2 1گروه علوم تربیتی،دانشگاه ،فرهنگیان،تهران،ایران. 2دانشگاه فرهنگیان،نبریز،ایران. |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر، ساماندهی زمان آموزش در کلاسهای چندپایه با تأکید بر اسناد بالادستی میباشد. پژوهش با توجه به هدف کاربردی بوده و از نوع مطالعات فراتحلیلی میباشد. گردآوری دادهها از طریق مطالعات کتابخانهای و با استفاده از اسناد و منابع مختلف اطلاعاتی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران و آیین-نامه کلاسهای چندپایه انجام پذیرفت. این تحقیق در صدد است تا اصول تدوین و نگارش برنامه هفتگی در کلاسهای چندپایه را براساس بند 4- ماده 1- طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» در انعطافپذیری برنامهها و زمان آموزش متناسب با شرایط اقلیمی و منطقهای مشخص نماید. برای معلمان کلاسهای چندپایه در برنامهریزی درسی چندپایه، رهنمودهایی ارائه شده که عبارتند از: - مشخص نمودن تعداد و نوع پایهها و استخراج ساعات درسی به تفکیک هر پایه و تعداد جلسات متناسب با ساعات تدریس هفتگی مصوب وزارت آموزش و پرورش؛ - تقسیمبندی مواد درسی براساس سهولت، دشواری و... ؛ - مشخص کردن زمان تقریبی فعالیتها؛ - استفاده از ظرفیت درس ورزش در برنامه هفتگی برای ایجاد نشاط و شادی، تقویت روحیه کار گروهی و...؛ - تغییر برنامه هفتگی بصورت دوره ای؛ - استفاده از رویکرد تلفیقی در تنظیم برنامه هفتگی. |
کلیدواژه ها |
سازماندهی، برنامه هفتگی، زمان آموزش، چندپایه. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |