سامان دهی زمان آموزش در کلاس‌های چندپایه با تأکید بر اسناد بالادستی
کد مقاله : 1098-CNF
نویسندگان
اکبر ابراهیمی اورنگ *1، مهدی ابراهیمی اورنگ2
1گروه علوم تربیتی،دانشگاه ،فرهنگیان،تهران،ایران.
2دانشگاه فرهنگیان،نبریز،ایران.
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، سامان‌دهی زمان آموزش در کلاس‌های چندپایه با تأکید بر اسناد بالادستی می‌باشد. پژوهش با توجه به هدف کاربردی بوده و از نوع مطالعات فراتحلیلی می‌باشد. گردآوری داده‌ها از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و با استفاده از اسناد و منابع مختلف اطلاعاتی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران و آیین-نامه کلاس‌های چندپایه انجام پذیرفت. این تحقیق در صدد است تا اصول تدوین و نگارش برنامه هفتگی در کلاس‌های چندپایه را براساس بند 4- ماده 1- طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» در انعطاف‌پذیری برنامه‌ها و زمان آموزش متناسب با شرایط اقلیمی و منطقه‌ای مشخص نماید. برای معلمان کلاس‌های چندپایه در برنامه‌ریزی درسی چندپایه، رهنمودهایی ارائه شده که عبارتند از: - مشخص نمودن تعداد و نوع پایه‌ها و استخراج ساعات درسی به تفکیک هر پایه و تعداد جلسات متناسب با ساعات تدریس هفتگی مصوب وزارت آموزش و پرورش؛ - تقسیم‌بندی مواد درسی براساس سهولت، دشواری و... ؛ - مشخص کردن زمان تقریبی فعالیت‌ها؛ - استفاده از ظرفیت درس ورزش در برنامه هفتگی برای ایجاد نشاط و شادی، تقویت روحیه کار گروهی و...؛ - تغییر برنامه هفتگی بصورت دوره ای؛ - استفاده از رویکرد تلفیقی در تنظیم برنامه هفتگی.
کلیدواژه ها
سازماندهی، برنامه هفتگی، زمان آموزش، چندپایه.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی