بررسی و تعیین مولفه های توسعه حرفه ای معلمان کلاس های چندپایه
کد مقاله : 1103-CNF
نویسندگان
یوسف مرادیان *
آموزش و پرورش ناحیه2 کرج و شهرستان فردیس
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی مولفه‌های توسعه حرفه‌ای معلمان کلاسهای چند پایه به منظور ارائه یک چارچوب مفهومی طراحی و اجرا شد. روش پژوهش، از نوع ترکیبی اکتشافی است که به شیوه متوالی در دو بخش کیفی و کمی انجام شد.ابتدا در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر معلمان کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند مصاحبه شد. بعد از انجام مصاحبه و کدگذاری و دستیابی به زیر مؤلفه ها و مؤلفه‌ها، ابعاد توسعه حرفه ای معلمان چند پایه شامل 4 مؤلفه آموزشی، پرورشی، خدماتی و فردی شناسایی شدند. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان کلاسهای چند پایه استان کرمانشاه (1869 نفر) بودند. برای جمع‌آوری اطلاعات، از پرسش‌نامه محقق ساخته توسعه حرفه‌ای معلمان کلاسهای چند پایه استفاده شد. در بخش کمی، تعداد 335 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور بررسی اعتبار و میزان دقت پرسشنامه، از اعتبار صوری و اجماع صاحبنظران استفاده گردید. برای پایایی و سازگاری درونی گویه‌های پرسشنامه از مقیاس آلفای کرونباخ استفاده شد که با انجام یک پیش آزمون بر روی 30 پاسخگوی تصادفی انتخاب شده مبادرت شد. همچنین در راستای تحلیل‌های تکمیلی، از معادلات ساختاری برای مدل‌سازی روابط علی با تأکید بر نرم‌افزار spss بهره‌گیری شد. یافته‌های پژوهش نشان داد، تحلیل‌های مدل‌یابی معادلات ساختاری، برازندگی مدل را با داده‌ها مورد حمایت قرار می‌دهند. نتایج این پژوهش می‌تواند دریچه‌های جدیدی را برای توجه بنیادی به توسعه حرفه‌ای معلمان چند پایه و ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامة بهسازی منابع انسانی بگشاید.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: توسعه حرفه‌ای،معلمان، کلاسهای چندپابه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی