تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه های پنجم و ششم از منظر توجه به سازماندهی محتوای مطالب درسی در کلاس های چند پایه
کد مقاله : 1109-CNF
نویسندگان
مهناز مهاجر قادرآبادی *1، طیبه تجری2
1آموزش ابتدایی - پردیس امام خمینی (ره) گرگان -دانشگاه فرهنگیان استان گلستان -ایران
2استادیار ،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
برنامه ریزی درسی از اصول بسیار مهم در تعلیم و تربیت هر کشور است و عناصر برنامه ریزی درسی از اهمین ویژه ای برخوردار است .محتوای کتاب های درسی باید با هم ارتباط عمودی و افقی داشته باشند .هدف از این پژوهش تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه های پنجم وششم از منظر توجه به سازماندهی محتوای مطالب درسی در کلاس های چند پایه بوده و جامعه آماری آن کلیه کتاب های ریاضی دوره ابتدایی بوده است و نمونه آماری آن کتاب های ریاضی پایه های پنجم و ششم ابتدایی است.روش در این پژوهش هدفمند بوده است وتحلیل محتوای صورت گرفته به روش ویلیام رومی است .بنابرپژوهش های صورت گرفته ضریب درگیری کتاب های ریاضی پایه های پنجم و ششم از نظر متن به ترتیب 1/1 و 2/1 است ، ضریب درگیری تصاویر کتاب های ریاضی پایه پنجم و ششم به ترتیب 3/1 و 2/1 است و نیز ضریب درگیری سوالات کتاب ریاضی پنجم 4/1 و کتاب ریاضی ششم 3/1 است .نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نشان می دهد محتوای کتاب های ریاضی پایه های پنجم و ششم در ارتباط طولی و عرضی با یکدیگر هستند و محتوای کتاب به گونه ای فعال تنظیم شده است : یعنی مواد درسی مرحله به مرحله ، به طور سلسله مراتبی و قدم به قدم به دانش آموز آموزش داده می شود و مراحل قبلی پیش نیاز مراحل بعدی و مراحل بعدی نتیجه مرحله قبل است .
کلیدواژه ها
سازماندهی محتوا ، کلاس های چند پایه ، تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده مشروط