ضرورت توجه به کلاس های چند پایه در نظام آموزشی با رویکرد نگاه به روش تدریس |
کد مقاله : 1113-CNF |
نویسندگان |
مرتضی سایری *1، رضا علم2 1آموزش و پرورش گلستان 2آموزگار - آموزش و پرورش شهرستان علی آباد کتول |
چکیده مقاله |
در نظام آموزشی کشور ما، وجود کلاسهای چندپایه امری اجتناب ناپذیر است، شرایط مختلف محیطی، کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی، کمبودن جمعیت دانشآموزی و وجود مشکلات متعدد مالی، اقتصادی، فرهنگی و... از عواملی هستند که امکان تشکیل واحد آموزشی را با کلاسهای تکپایه محدود میسازد. آموزش وپرورش یک پدیده عمومی است که نه تنها یک ضرورت برای دستیابی به استقلال فردی و زندگی اجتماعی است بلکه وسیله ای برای توسعه عدالت در جامعه نیز محسوب میشود. بنابراین شرایط اقلیمی، منطقهای، جمعیت کم و بسیار پراکنده، مشکلات اقتصادی، نیاز به نیروی کار کودکان به عنوان یک منبع کسب درآمد، نمیتواند مانع ارائه خدمات مناسب آموزشی باشد شرایط سخت محیطی، کمبود جمعیت دانش آموزی، کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی، مهاجرت طبیعی یا اجباری و وجود مشکلات و مسائل متعدد مالی و اقتصادی از عواملی هستند که امکان تشکیل واحد آموزشی را با کلاسهای تکپایه محدود میسازند. هدف نوشتار حاضر بررسی ضرورت توجه به کلاس های چند پایه در نظام آموزشی با رویکرد نگاه به روش تدریس می باشد که جهت تحقق این موضوع، مؤلفه هایی چون تعریف کلاسهای چندپایه، چرا کلاسهای چندپایه؟، دیدگاههای مربوط به کلاسهای چندپایه، نقش و وظیفه معلم چندپایه، روشهای تدریس در کلاسهای چندپایه، تکنیکهای تعاملی بین معلم و دانش آموزان و ... مورد مداقه قرار خواهند گرفت. از این رو روش غالب در این مقاله، روش کتابخانه ای و با استفاده از ابزار فیش برداری اقدام به جمع آوری اطلاعات و داده های لازم خواهد شد. |
کلیدواژه ها |
چند پایه، روش تدریس، نظام آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |