بررسی چالش ها، راهکارها و فرصت های آموزش در کلاس های چندپایه
کد مقاله : 1114-CNF
نویسندگان
سید علیرضا قاسمی *
دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران.
چکیده مقاله
منظور از کلاس های چندپایه کلاس هایی است که در آنها دانش آموزانی که از نظر سن، توانایی، مهارت و همچنین پایه تحصیلی متفاوت هستند، همه زیر سقف یک اتاق، توسط یک معلم در تمام طول سال تحصیلی آموزش می بینند. پژوهش حاضر بر اساس منابع کتابخانه‌ای فارسی و لاتین و همچنین بر پایه روش تحلیلی - توصیفی است و هدف آن تحلیل و بررسی چالش ها، راهکارها و فرصت های آموزش در کلاس های چندپایه است. بر اساس نتایج این پژوهش از مهم ترین چالش های کلاس های چندپایه می توان کمبود وقت، کمبود اطلاعات و تجارب معلمان چندپایه، فقدان تجهیزات و امکانات آموزشی، پیچیدگی کلاس های چندپایه و ضعف توان علمی و دو زبانه بودن دانش آموزان را نام برد. همچنین فاصله نزدیک خانه تا مدرسه، همکاری، آزادی عمل و انعطاف پذیری، تکرار دروس برای پایه های بالاتر و بالعکس، ارتباط عاطفی، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، صرفه جویی در هزینه و وقت و ارزشیابی پژوهش محور، از مهم ترین فرصت ها و مزایای آموزش در کلاس های چندپایه هستند.
کلیدواژه ها
کلاس چندپایه، چالش، راهکار، فرصت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر