نقش یادگیری ترکیبی در مدیریت چالش های آموزشی کلاس های چندپایه
کد مقاله : 1118-CNF
نویسندگان
ابراهیم آرین مهر *1، جواد حاجی علیزاده2، سیاوش شیخ علیزاده3
1دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز
2گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
3گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز
چکیده مقاله
صف مقدم آموزش و پرورش و سخت ترین شکل آموزش، تدریس در کلاس های چندپایه است. کلاس چندپایه یک موقعیت خاص آموزشی است که در آن حداقل دو پایه تا حداکثر شش پایه، دانش آموزان حضور دارند که توسط یک معلم اداره می شود. در این کلاس ها یک معلم باید به پایه های متعدد به طور همزمان یا جداگانه در یک جلسه، تدریس کند. برای پوشش مشکلات این نوع کلاس ها، برنامه درسی باید روش های مختلفی بکار گیرد، یکی از این روش ها که سهم با ارزشی برای دانش آموزان کلاس های چندپایه می تواند داشته باشد استفاده از رویکرد ترکیبی است. یادگیری ترکیبی، یک رویکرد آموزشی دانش آموز محور رسمی است که ترکیبی از بهترین شیوه های آموزش سنتی و رویکرد مدرن است. در نتیجه آموزش مبتنی بر یادگیری ترکیبی برای معلمان و دانش آموزان، یک محیط یادگیری و تدریس موثر را به بار می آورد. یادگیرندگان می توانند در خارج از فضای آموزشی فعالیت هایی انتخاب کنند که با سرعت شخصی، سطح و سبک آن ها متناسب باشد. همچنین آن ها می توانند در محیط های واقعی کلاس درس نیز حضور یابند و مهارت های اجتماعی خود را نیز تقویت کنند؛ در این پژوهش سعی شده برای هر یک از چالش های مربوط به امکانات، نیروی انسانی و دانش آموزان راهکار هایی با استفاده از یادگیری ترکیبی ارائه شود. هدف این تحقیق بررسی نقش یادگیری ترکیبی در مدیریت چالش های کلاس های چندپایه می باشد. این تحقیق با روش کتابخانه ای و اسنادی انجام پذیرفته است.
کلیدواژه ها
یادگیری ترکیبی، مدیریت کلاس، کلاس های چند پایه، آموزش نوین.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی