عوامل تاثیر گذار ( موانع و الزامات ) آموزش تلفیقی در کلاسهای چند پایه |
کد مقاله : 1121-CNF |
نویسندگان |
فهیمه رستگار *1، الهه کیا2 1دانشگاه پیام نور دامغان 2دانشگاه فرهنگیان گلستان |
چکیده مقاله |
یکی از مسائلی که آموزش و پرورش بسیاری از کشورهای در حال توسعه و یا توسعه یافته با آن دست و پنجه نرم می کند، مسئله کلاس های چند پایه می باشد که با چند گروه سنی مختلف از پایه های متفاوت که توسط یک معلم اداره می شود. عدم وجود برنامه ریزی مختص این کلاس ها ازجمله مشکلات اصلی بوده که آموزش و یادگیری را در این کلاس ها متفاوت از کلاس های تک پایه می کند. تدریس در این کلاس ها به سه شیوه قابل اجراست؛ پایه محور ، گروهی، و تلفیقی. در این مقاله تمرکز ما بیشتر بر روی روش تلفیقی، الگوهای تلفیقی، و روش های اجرایی سازماندهی محتوا می باشد. برای تلفیق محتوا الگوهای متفاوتی وجود دارد که عبارتنداز: رشته های موازی ، چند رشته ای ، میان رشته ای ، و فرا رشته ای .همچنین شیوه های اجرایی مختلفی نیز وجود دارند که به این الگوها مربوط بوده و می توان بر اساس آن ها سازماندهی محتوا را انجام دادکه عبارتند از: مجزا، مرتبط، چرخشی، متوالی، مشترک، درهم تنیده،رشته ای ، یکپارچه، غوطه ور شده، شبکه ای. از جمله مشکلات ذکرشده در این تحقیق می توان به کمبود وقت،کمبود نیروی انسانی،کمبود تعداد دانش آموزان،کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی، ضعف دانش و اطلاعات پیش نیاز،دوزبانه بودن،مشکلات فیزیکی مدارس و ...اشاره کرد.درکنار این محدودیت ها نباید از اهمیت ومحاسن کلاس های چندپایه غافل ماند. |
کلیدواژه ها |
کلاس چند پایه ، تلفیق ، الگوهای تلفیقی ، موانع و مشکلات |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |