تجارب زیسته معلمان در کلاس های چند پایه در شرایط بحران
کد مقاله : 1122-CNF
نویسندگان
سید عبدالرحمن اعتماد1، فاطمه سادات افضلی *2
1عضو سازمان پژوهش و مامور در دانشگاه فرهنگیان، کازرون، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، پردیس زینب کبری (س)، دانشگاه شهید باهنر، شیراز، ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بحث در مورد جنبه‌های مختلف کلاس‌های چندپایه است. با توجه به این‌که موضوع پژوهش، تجارب زیسته معلمان در کلاس‌های چندپایه است جهت بررسی عمیق‌تر تجارب زیسته معلمان از روش تحقیق کیفی استفاده شد و سعی شد از تحقیقات و مصاحبه های دیگر پژوهشگران استفاده وسیعی شود تا نتایج به‌دست‌آمده جامع، کامل و قابل تعمیم باشد.در ادامه با توجه به این‌که مدارس و کلاس‌های چندپایه جزئی جدایی‌ناپذیر از سیستم آموزش‌وپرورش کشور ما است به طرح درس مختص کلاس‌های چندپایه، روش تدریس در این کلاس‌ها، مدیریت کلاس، فرصت‌ها و تهدیدهای کلاس‌های چندپایه و در انتها راهکار های تبدیل تهدیدها به فرصت در این کلاس‌ها می‌پردازیم. نتایج به دست آمده در این تحقیق همچون بررسی های انصاری و حسنی کریم‌آباد (1398) نشان می دهد که دانش آموزان کلاس های چند پایه نه تنها از جهت توانایی شناختی با دانش آموزان تک پایه تفاوت معنا داری ندارند بلکه این دانش آموزان نسبت به دانش آموزان تک پایه از نظر رشد اجتماعی، سازگاری محیطی، بیان عواطف، روحیه همکاری، بهداشت روانی، پختگی رفتار و ... برتری نشان داده اند. بکارگیری راهکار های ارائه شده در این تحقیق سبب تحقق اهداف برنامه درسی و تسهیل یادگیری دانش آموزان می شود.
کلیدواژه ها
تجربه زیسته، معلم، کلاس های چند پایه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی