مقایسه اثربخشی روشهای تدریس اکتشافی و سخنرانی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در برنامه درسی کلاسهای چندپایه |
کد مقاله : 1126-CNF |
نویسندگان |
طیبه تجری * استادیار ،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف اصلی این پژوهش مقایسه اثربخشی روشهای تدریس اکتشافی و سخنرانی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در برنامه درسی کلاسهای چندپایه بود. روش پژوهش آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی مدارس روستایی شهرستان گرگان بود که در سال تحصیلی 1400 ـ 99 مشغول تحصیل از طریق شبکه مجازی شاد بودند. آزمودنیها با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته ابزار پژوهش بودند. نتایج نشان داد که آموزش به روش اکتشافی نهتنها خلاقیت در ابعاد سیالی، اصالت، انعطافپذیری و بسط دانش آموزان پایههای بالاتر را در کلاسهای چندپایه افزایش داد بلکه تفاوتهای فردی را نیز با توجه به متفاوت بودن پایههای تحصیلی شدت بخشید. همچنین این روش موجب افزایش پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دانش آموزان همه پایهها در کلاس چندپایه شد. |
کلیدواژه ها |
روش تدریس اکتشافی، روش سخنرانی، خلاقیت، پیشرفت تحصیلی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |