تأملی بر تدریس در کلاس‌های چندپایه: چالش‌ها، فرصت‌ها و استراتژی‌ها
کد مقاله : 1133-CNF
نویسندگان
رحمت اله خسروی *1، نازنین قاسمی2
1عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران
2دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران
چکیده مقاله
یکی از وظایف اساسی تعلیم و تربیت فراهم کردن فرصت تحصیل برای همه افراد جامعه است. از طرفی یکی از مهمترین دوره‌های تحصیلی در نظام‌های تعلیم و تربیت، دوره‌ی ابتدایی است. به همین منظور کلاس‌های چندپایه در دروه ابتدایی برای دسترسی کودکان حاشیه شهرها، مناطق محروم و روستایی به آموزش و پرورش به وجود آمده اند. در کلاس‌های چندپایه، یک معلم فرآیند یاددهی-یادگیری بیش از یک‌ پایه را راهبری و مدیریت می‌کند. در این کلاس‌ها، علاوه بر پایه تحصیلی و سن در اغلب موارد جنسیت دانش آموزان نیز متفاوت است. معلمان در کلاس‌های چندپایه با مسائل و پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به کلاس‌های تک‌پایه مواجه هستند از این رو تدریس در کلاس‌های چندپایه دشوارتر از تدریس در کلاس‌های تک‌‌پایه است. تدریس در کلاس‌های چندپایه برای معلمان و دانش‌آموزان چالش‌ها و فرصت‌هایی دارد و نیازمند به‌کارگیری استراتژی‌های خاصی است. در مطالعه حاضر که با روش جستار نظرورزانه انجام گرفته است، ضمن تأمل بر ویژگی ها، چالش‌ها و فرصت‌های تدریس در کلاس‌های چندپایه، استراتژی‌هایی که معلمان این نوع کلاس‌ها می‌توانند برای تدریس به خدمت بگیرند نیز معرفی و تبیین می‌شوند.
کلیدواژه ها
تدریس چندپایه، کلاس‌های چندپایه، چالش‌های تدریس چندپایه، فرصت‌های تدریس چندپایه، استراتژی‌های تدریس چندپایه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی