اثربخشی روش های تدریس در کلاس های چندپایه
کد مقاله : 1134-CNF
نویسندگان
میترا حیدری *1، امیر حسین غلامی بیناباج2
1علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام سجاد، بیرجند، ایران
2علوم تربیتی، پردیس شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران
چکیده مقاله
در عصری که مسائلی مثل کنترل جمعیت به دلیل انفجار جمعیت و کاهش زاد و ولد و تعداد دانش آموزان جامعه آموزش های از راه دور مطرح است، ضرورت تشکیل کلاس های چند پایه در مدارس امری اجتناب ناپذیر است لذا این مهم را می طلبد که مسئولین مربوطه بررسی مدقّانه ای در مورد کلاس های چند پایه، راه های تقویت و نقاط ضعف و قوت، نحوه تشکیل، چینش، مدیریت، روش های تدریس انجام دهند. هدف از انجام این پژوهش بررسی روش های موجود تدریس در کلاس های چندپایه است. لذا در این پژوهش سعی شد تا با شناسایی روش های تدریس در کلاس های چند پایه به توضیحی در مورد این روش ها پرداخته شود. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع پژوهش های تحلیلی _ توصیفی است. یافته های تحقیق نشان می دهد که برخی روش های تدریس مانند سخنرانی، پرسش و پاسخ، حل مسئله، بحث گروهی، یادگیری مشارکتی در کلاس های چندپایه از کاربرد و مزایای بالایی برخوردار است چرا که فراگیران خود مفاهیم را تجربه و در فرایند آموزش و یادگیری بیشترین نقش را دارند، در این بین روش های تدریس مشارکتی – گروهی مناسب ترین روش تدریس در کلاس های چندپایه است.
کلیدواژه ها
کلاس های چند پایه، روش های تدریس، مقطع ابتدایی، روش تدریس گروهی – مشارکتی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی