بررسی نقش پژوهش های معلم محور (اقدام پژوهی ، درس پژوهی و روایت پژوهی) در رشد حرفه ای مرتبط با آموزش کلاس های چند پایه از دیدگاه اساتید و دانشجو معلّمان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ی شهرستان پیشوا
کد مقاله : 1135-CNF
نویسندگان
عبدالرضا شیرکوند *1، ملیحه شه دوست2، پرند شیرکوند3، ناصر شیرکوند4
1علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
2آموزش حرفه وفن ، دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهر قرچک
3دانشجو معلم دوره ی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا
4مربی و عضو هیئت علمی ، علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ، پیشوا
چکیده مقاله
یادگیری از تجربه ها و انتقال آن به دیگران،لازمه ی امر آموزش و پرورش است که انجام پژوهش های اقدام پژوهی،درس پژوهی و روایت پژوهی تا حدود زیادی آن را میسر و مرتفع می سازدوبخش زیادی از رشد حرفه ای مرتبط با آموزش در کلاس های چند پایه از طریق آن به دست می آید.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پژوهش های معلم محور (اقدام پژوهی ، درس پژوهی و روایت پژو هی)در رشد حرفه ای مرتبط باآموزش چند پایه،از دیدگاه اساتید و دانشجو معلّمان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ی شهرستان پیشوا در سال 1399انجام شده است . این پژوهش از نظر هدف کاربردی،از نظر روش توصیفی-تحلیلی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، زمینه یابی می باشد.جامعه ی آماری شامل رئیس ، معاونین ، اساتید و دانشجو معلّمان مقطع کارشناسی رشته ی الهیات و آموزش ابتدایی پردیس زینبیه به تعداد 950 نفر بوده و روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 274 نفر انتخاب گردید.ابزار پژوهش پرسش نامه ی محقق ساخته با 18 سوال بوده که روایی ظاهری و محتوایی آن به وسیله ی پانل متخصصین وکارشناسان تایید شده وپایایی پرسشنامه باکمک آلفای کرونباخ89/0 به دست آمد.یافته ها نشان دادند انجام درس پژوهی توسط معلمان و دانشجو معلمان با رتبه 45/13 بیشترین تاثیر و انجام اقدام پژوهی با رتبه 68/11 در جایگاه دوم و انجام روایت پژوهی با رتبه 89/9 در رتبه سوم تاثیر بر رشد حرفه ای مرتبط با آموزش در کلاس های چندپایه قرار دارند.
کلیدواژه ها
اقدام پژوهی ، درس پژوهی، روایت پژوهی ، کلاس های چندپایه ، آموزش .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر