بررسی راهکارهای بهبود عملکرد دانش آموزان در کلاس های چندپایه |
کد مقاله : 1138-CNF |
نویسندگان |
مصطفی شاهورانی *1، بهجت تربتی نژاد2 1علوم انسانی، برنامه ریزی درسی، پیام نور دامغان 2مدرس دانشگاه فرهنگیان گلستان ، گرگان |
چکیده مقاله |
کلاس های چندپایه یکی از واقعیات اجتناب ناپذیر در سیستم آموزشی فعلی کشورهای مختلف دنیا و از جمله ایران می باشد و این مهم را می طلبد که بررسی دقیق و همه جانبه در مورد کلاسهای چند پایه و پیش بینی روش هایی برای افزایش بازدهی این کلاس ها انجام شود. با توجه به اینکه در کلاس های چندپایه معلم باید نیاز آموزشی دانش آموزان در سطوح مختلف یادگیری را برآورده سازد لذا آموزش معلمینی حرفه ای و متخصص در زمینه آموزش دهی صحیح در کلاس های چندپایه، نقش بسزائی در افزایش بازدهی دانش آموزان در این سیستم آموزشی دارد. انتخاب شیوه مناسب ارائه دروس در کلاس های چندپایه توسط معلم، مدیریت صحیح زمان و تقسیم مناسب زمان در بین پایه ها، استفاده از معلم یار در یاددهی به دانش آموزان در پایه های مختلف و آموزش توسط همسالان، افزایش تعامل بین دانش آموزان در پایه های مختلف که در مراحل متفاوتی از رشد جسمی و ذهنی قرار دارند، از جمله مواردی است که باعث بهبود کیفی و کمی آموزش شده و در صورت استفاده درست از فضای این نوع کلاس ها نتایج چشمگیری در ارتقای سطح آموزشی دانش آموزان به دست خواهد آمد. همچنین با از میان برداشتن موانع موجود در این کلاس ها از جمله عدم توجه به ضرورت مجهز نمودن این کلاس ها به ابزارهای فناوری، ضعف در انتخاب نیروی آموزشی، و محدودیت های اقتصادی و اجتماعی خانواده ها می توان به افزایش هرچه بیشتر بازدهی آموزشی دانش آموزان در این نوع از کلاس ها کمک کرد |
کلیدواژه ها |
کلاس چندپایه – تعامل – یادگیری – سیستم آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |