مقایسه بهزیستی ذهنی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان کلاسهای چندپایه و تک پایه |
کد مقاله : 1140-CNF |
نویسندگان |
لاله گل توماج1، عبدالجلیل توماج2، شیرین پورقاز *3 1دبیر علوم اجتماعی، آموزش و پرورش شهرستان آق قلا، گلستان، ایران 2دانشجوی کارشناسی روانشناسی، دانشگاه پیام نور گرگان، گلستان، ایران 3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر مقایسه بهزیستی ذهنی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه و تک پایه است. روش پژوهش حاضر علی-مقایسهای از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان آق قلا به تعداد 19651 نفر میباشند. جهت انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد بدین صورت که دانشآموزان را به دو طبقه تک پایه و چندپایه تقسیم میکنیم سپس از هر طبقه 100 نفر را به صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب میکنیم که در کل 200 دانشآموز عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای بهزیستی ذهنی دانشآموزان (SSWQ) و عملکرد تحصیلی فام وتیلور است که پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 71/0 و 74/0 بدست آمد که نشان از پایایی خوب پرسشنامه دارد و روایی آن نیز با کمک اساتید روانشناسی و مختصصین حوزه علوم تربیتی و روانشناسی مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسیهای لازم مورد تائید قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین بهزیستی ذهنی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان کلاسهای تکپایه و چندپایه تفاوت معناداری وجود دارد(01/0>P). به طوری که دانشآموزان کلاسهای تکپایه در مقایسه با دانشآموزان کلاسهای چندپایه نمرات بالاتری در بهزیستی ذهنی و عملکرد تحصیلی کسب کردند. |
کلیدواژه ها |
بهزیستی ذهنی، عملکرد تحصیلی، دانشآموزان، چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |