مقایسه سازگاری تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان کلاس های چند پایه و تک پایه
کد مقاله : 1142-CNF
نویسندگان
معصومه خاوند1، شیرین پورقاز *2
1دانشگاه فرهنگیان امام خمینی(ره)گرگان
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مقایسه سازگاری تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان کلاس های چندپایه وتک پایه است.روش پژوهش حاضر علی_مقایسه ای از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر وپسر مقطع ابتدایی شهرستان آق قلا به تعداد۱۹۶۵۱نفر می باشد که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای، دانش آموزان را به دو طبقه تقسیم واز هرطبقه ۱۰۰نفر گرفته شده است که در کل ۲۰۰دانش آموز به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل(۱۹۶۱)است که روایی پرسشنامه‌ها توسط کارشناسان و اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفته و پس انجام اصلاحات لازم مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 75/0 و 71/0 بدست آمد که نشان از پایایی بسیار خوب پرسشنامه است. یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان با کلاس‌های تک پایه به طور معناداری بالاتر از میانگین سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان با کلاس‌های چندپایه است و میانگین سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با کلاس‌های چند پایه به طور معناداری بالاتر از میانگین سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با کلاس‌های تک پایه است.
کلیدواژه ها
مقایسه، سازگاری تحصیلی، سازگاری اجتماعی، دانش‌آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی