مقایسه انعطاف پذیری شناختی دانش‌آموزان کلاس های چندپایه و تک پایه
کد مقاله : 1143-CNF
نویسندگان
شیرین پورقاز *1، معصومه خاوند2
1دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان
2دانشگاه فرهنگیان امام خمینی(ره)گرگان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه انعطاف پذیری شناختی دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه و تک پایه است. روش پژوهش حاضر علی-مقایسه‌ای از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان گنبد به تعداد 34754 نفر می‌باشند. جهت انتخاب نمونه آماری از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای استفاده شد بدین صورت که دانش‌آموزان را به دو طبقه تک پایه و چندپایه تقسیم می‌کنیم سپس از هر طبقه 100 نفر را به صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب می‌کنیم که در کل 200 دانش‌آموز عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی است. روایی پرسشنامه‌ در پژوهش حاضر توسط کارشناسان و اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفته و پس انجام اصلاحات لازم مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه‌ با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 76/0 بدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفه‌های پردازش حل مشئله و ادراک کنترل پذیری انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان کلاس‌های تک‌پایه و چندپایه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). به طوری که دانش‌آموزان کلاس‌های تک پایه در مقایسه با دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه نمرات بالاتری در پردازش حل مسئله کسب کردند و دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه در مقایسه با دانش‌آموزان کلاس‌های تک‌پایه نمرات بالاتری در ادراک کنترل‌پذیری کسب کردند.
کلیدواژه ها
مقایسه، انعطاف‌پذیری شناختی، دانش‌آموزان، چندپایه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی