تأثیر آموزش معکوس بر یادگیری درس مطالعات اجتماعی در کلاسهای چندپایه |
کد مقاله : 1144-CNF |
نویسندگان |
صادق شریعت نیا *1، عبدالحسین شفائی2 1آموزگار آموزش و پرورش شهرستان خوشاب 2کارشناس مسئول پژوهش دانشگاه فرهنگیان ، پردیس امام (ره) گرگان |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسه میزان تأثیر نوع آموزش معکوس در انگیزش و پیشرفت دانش آموزان کلاسهای چندپایه در شهرستان سبزوار در درس مطالعات اجتماعی است. نمونه پژوهش در این مقاله شامل دو کلاس چندپایه از روستاهای شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی در سال تحصیلی 1400-99 بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. ابزارهای مورد استفاده در این مقاله شامل آزمونهای مطالعات اجتماعی معلم ساخته و همچنین مصاحبههای نیمه ساختاریافته با معلمان و والدین بود. دانش آموزان گروه کنترل به صورت معمول، از آموزش معلم بهرهمند شدند. یافتهها نشان داد که آموزش از طریق معکوس در مقایسه با آموزش سنتی، نهتنها تأثیر بیشتری بر پیشرفت در درس مطالعات اجتماعی دارد، بلکه سبب بهبود انگیزش دانش آموزان برای یادگیری درس مطالعات اجتماعی، بهبود روابط اجتماعی آنان، و همچنین ترویج روحیه مشارکت و همکاری در میان آنان میشود. |
کلیدواژه ها |
آموزش معکوس، کلاسهای چندپایه، یادگیری مطالعات اجتماعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |