روش تدریس کاوشگری در درس علوم تجربی دوره ابتدایی کلاس های چندپایه
کد مقاله : 1148-CNF
نویسندگان
حسین عباسی *
علوم تربیتی- دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف این مقاله بررسی روش تدریس کاوشگری در درس علوم تجربی کلاس های چندپایه (سوم، چهارم و پنجم) دوره ابتدایی است. لذا ابتدا کلیاتی درباره مدارس چندپایه و روشهای تدریس بحث شد. سپس تعریفی از کلاسهای چندپایه مطرح و تاریخچه این نوع کلاسها در دنیا و ایران بررسی و به ارائه روش های اداره و برنامه ریزی برای تدریس به شیوه محوری، گروهی و مشترک پرداخته شد. سپس روش تدریس کاوشگری تعریف و مراحل آن که شامل، درگیر شدن دانش آموزان با یک موقعیت مسئله دار، جمع آوری اطلاعات، فرضیه سازی، گردآوری داده ها (آزمایشگری)، سازمان دهی اطلاعات و نتایج آزمایش، تحلیل، نتیجه گیری و تعمیم، مورد بررسی قرار گرفت و یک نمونه تدریس از پایه های مذکور ذکر شد که در این پایه ها، مطلب مشترک مواد را می توان تدریس نمود در پایه سوم عنوان مواد اطراف ما، در پایه چهارم مخلوط، در پایه پنجم ماده تغییر می کند. چون که مطلب هر درس در هر پایه زیاد هستند لذا صفحاتی انتخاب شد که اشتراکات بیشتری داشتند. در نهایت نشان داده شد که روش تدریس کاوشگری برای بیشتر درس های علوم تجربی مناسب بوده و در کلاس های چندپایه بهتر می توان از آن استفاده کرد.
کلیدواژه ها
روش تدریس کاوشگری، علوم تجربی، چند پایه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر