بررسی رابطه بین عملکرد تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان کلاسهای چندپایه |
کد مقاله : 1151-CNF |
نویسندگان |
سید سعید حسینی1، عبدالجلال توماج2، شیرین پورقاز *3 1دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی/دانشگاه پیام نور گرگان/ گلستان/ایران 3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عملکرد تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان کلاسهای چندپایه است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان آق قلا در سال تحصیلی 1400-1399 است که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 200 دانشآموز به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای عملکرد تحصیلی فام و تیلور و سازگاری اجتماعی بل (1961) بود که روایی پرسشنامهها توسط کارشناسان و اساتید متخصص مورد بررسی قرارگرفته و پس انجام اصلاحات لازم مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 73/0 و 71/0 بدست آمد که نشان از پایایی بسیار خوب پرسشنامه است. یافتههای نشان داد که رابطهی سازگاری اجتماعی با خودکارآمدی (70/0) و انگیزش (67/0) در سطح کوچکتر از 01/0 و با تاثیرات اجتماعی (52/0)، برنامهریزی (44/0) و فقدان کنترل پیامد (23/0) در سطح کوچکتر از 05/0 مثبت و معنادار میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هر دانشآموزان کلاسهای چندپایه از سازگاری اجتماعی بیشتر برخوردارند باشند عملکرد تحصیلی بالاتری دارند. |
کلیدواژه ها |
عملکرد تحصیلی، سازگاری اجتماعی، دانشآموزان، چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |