مقایسه سلامت اجتماعی دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه و تک پایه
کد مقاله : 1152-CNF
نویسندگان
مرضیه صیادی1، شیرین پورقاز *2
1دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان، گلستان، ایران
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه سلامت اجتماعی دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه و تک پایه است. روش پژوهش حاضر علی-مقایسه‌ای از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان آق قلا به تعداد 19651 نفر می‌باشند. جهت انتخاب نمونه آماری از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای استفاده شد بدین صورت که دانش‌آموزان را به دو طبقه تک پایه و چندپایه تقسیم می‌کنیم سپس از هر طبقه 100 نفر را به صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب می‌کنیم که در کل 200 دانش‌آموز عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌ سلامت اجتماعی صفاری‌نیا (1393) است که روایی پرسشنامه توسط متخصصان و کارشناسان حوزه روانشناسی و علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت که پس از اعمال اصلاحات جزئی مورد تایید نهایی قرار و پایایی پرسشنامه با استفاده از الفای کرنباخ 72/0 بدست آمد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین همبستگی اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی و پذیرش اجتماعی دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه و تک‌پایه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). به طوری که دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه در مقایسه با دانش‌آموزان کلاس‌های تک‌پایه نمرات بالاتری در همبستگی اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی و پذیرش اجتماعی کسب کردند.
کلیدواژه ها
مقایسه، سلامت اجتماعی، دانش‌آموزان، چندپایه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی