مقایسه حرمت خود و کفایت اجتماعی دانشآموزان کلاسهای چندپایه و تک پایه |
کد مقاله : 1153-CNF |
نویسندگان |
معصومه خاوند1، شیرین پورقاز *2، عبدالجلال توماج3 1دانشگاه فرهنگیان امام خمینی(ره)گرگان 2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان 3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی/دانشگاه پیام نور گرگان/ گلستان/ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر مقایسه حرمت خود و کفایت اجتماعی دانشآموزان کلاسهای چندپایه و تک پایه است. روش پژوهش حاضر علی-مقایسهای از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان آق قلا به تعداد 19651 نفر میباشند. جهت انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد بدین صورت که دانشآموزان را به دو طبقه تک پایه و چندپایه تقسیم میکنیم سپس از هر طبقه 100 نفر را به صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب میکنیم که در کل 200 دانشآموز عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای حرمت خود و کفایت اجتماعی است که در پژوهش حاضر روایی پرسشنامه توسط کارشناسان و اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفته و پس انجام اصلاحات لازم مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 72/0 و 75/0 بدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین حرمت خود و کفایت اجتماعی کلاسهای تکپایه و چندپایه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). به طوری که دانشآموزان کلاسهای تک پایه در مقایسه با دانشآموزان کلاسهای چندپایه نمرات بالاتری در حرمت خود کسب کردند و دانشآموزان کلاسهای چندپایه در مقایسه با دانشآموزان کلاسهای تکپایه نمرات بالاتری در کفایت اجتماعی کسب کردند. |
کلیدواژه ها |
حرمت خود، کفایت اجتماعی، دانشآموزان، چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |