مقایسه شناخت اجتماعی و اخلاق اجتماعی بین دانشآموزان کلاسهای چند پایه و تک پایه |
کد مقاله : 1154-CNF |
نویسندگان |
مینا توماج1، مهین توماج1، شیرین پورقاز *2 1آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان اق قلا، گلستان، ایران 2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر مقایسه شناخت اجتماعی و اخلاق اجتماعی بین دانشآموزان کلاسهای چند پایه و تک پایه است. روش پژوهش حاضر علی-مقایسهای از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان آق قلا به تعداد 19651 نفر میباشند. جهت انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد بدین صورت که دانشآموزان را به دو طبقه تک پایه و چندپایه تقسیم میکنیم سپس از هر طبقه 100 نفر را به صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب میکنیم که در کل 200 دانشآموز عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای شناخت اجتماعی و اخلاقی اجتماعی است که روایی پرسشنامهها در پژوهش حاضر توسط کارشناسان و اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفته و پس انجام اصلاحات لازم مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 75/0 و 71/0 بدست آمد که نشان از پایایی بسیار خوب پرسشنامه است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین شناخت اجتماعی و اخلاق اجتماعی دانشآموزان کلاسهای چندپایه و تکپایه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). به طوری که دانشآموزان کلاسهای چندپایه در مقایسه با دانشآموزان کلاسهای تکپایه نمرات بالاتری در شناخت اجتماعی و اخلاق اجتماعی کسب کردند. |
کلیدواژه ها |
شناخت اجتماعی، اخلاق اجتماعی، دانشآموزان، چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |