کارکرد ارزشیابی کیفی_ توصیفی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چند پایه
کد مقاله : 1157-CNF
نویسندگان
فاطمه فوادیان *1، مریم کلانتریان2
1آموزش ابتدایی پردیس الزهرا(س)استان سمنان ایران
2گروه آموزش ابتدایی پردیس الزهرا(س) سمنان ایران
چکیده مقاله
کلاس های چند پایه بخش قابل توجهی از تحصیل در کشورهای در حال توسعه را تشکیل می دهد. در این کشورها افزایش کلاس های چند پایه در نتیجه ی تلاش برای افزایش دسترسی به آموزش ابتدایی است اما اغلب به دلیل مشکلات آموزشی از جمله ارزشیابی نادرست در این کلاس ها نتایج مطلوبی به دست نمی آید. در این مقاله تلاش شده است تا نقش اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چند پایه بررسی شود. پژوهش حاضر با پارادیم اثبات گرایان و رویکرد کیفی و روش بررسی موردی و ابزار جمع آوری داده مطالعه کتابخانه ای و مروری انجام گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که کلاس های چند پایه به دلیل وجود تفاوت های بیشتر بین دانش آموران از جمله سن، فرصت خوبی است تا سیستم ارزشیابی منسوخ را کنار گذاشته و به جای مقایسه دانش آموزان با یکدیگر به اجرای طرح ارزشیابی کیفی و توصیفی پرداخته و دانش آموزان را نسبت به توانایی ها و معیار های یادگیری بسنجیم و قطعا نتایج این نوع ارزشیابی به خوبی نمایانگر پیشرفت تحصیلی دانش آموزن خواهد بود.
کلیدواژه ها
ارزشیابی کیفی توصیفی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان، کلاس های چند پایه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی